De voorstelling


Bach Waits for Tom
Bach Waits for Tom is een ontmoeting tussen twee iconische muzikale helden: Johan Sebastiaan Bach en Tom Waits. Een grotere tegenstelling lijkt niet mogelijk.
Aan de ene kant J.S. Bach, de stamvader van de barokmuziek. Aan de andere kant Tom Waits. De grungy jazzpianist.

Ze treffen elkaar in een desolate hotelbar. Ze hebben net een seminar gevolgd voor hoogbegaafde musici.
JS heeft op verzoek van de andere gasten ‘Air’ gespeeld. Tom zijn klassieker: “The piano has been drinking’ . Het applaus is verstomd. Ze zijn met z’n tweeën, onder de indruk van elkaars genialiteit.
JS: “Noch ein Schnapps?” Tom: “No thanks. I don’t drink at all” . Hier begint onmiddellijk de omkering van het verwachtingspatroon.



Bach
Bach een knorrige kerkmusicus? Denk die pruik weg, en je ziet Sebastiaan als middelpunt van een grote, feestende familie. Fuiven begon voor hem steevast met een koraal, om snel over te gaan op wat er echt toe deed: bier, gezin, wijn, liefde. Johann wisselde de orgelbank geregeld om voor een barkruk.

Waits
En Waits een barfly ? Tom Waits leeft teruggetrokken in de Californische woestijn en leidt een keurig gezinsleven. Rebelsheid kleeft aan hem, maar hij rookt en drinkt al lang niet meer. In Amsterdam koos hij voor het klassieke theater Carré. Op het podium stonden alleen akoestische instrumenten, nauwelijks versterkt. Zo toverde hij de negentiende-eeuwse circuszaal om tot concerthuiskamer. Geen sociale media, geen effectbejag, geen hypes. Klassieker kan bijna niet.
Tom wisselde de barkruk om voor een orgelbank.

RTV
Bach is verrukt over het huidige tijdperk, Tom moppert van zich af. Bach aanbidt 2022, terwijl Tom liever in 1722 had geleefd.
Bach is begeistert door de mogelijkheden van de 21ste eeuw: “Wat? Een piano? Geweldig. Ik moest me behelpen met een tingeltangelspinet.
Honderd televisiezenders? Wat een geweldig tijdperk. Wat een mogelijkheden!”
Waits: “Honderd televisiekanalen? Ja, honderd keer niks. Alleen maar bagger. Alles even goedkoop en plat. “Je zou nu geen schijn van kans hebben met je polyfone harmonieën. Denk je dat Giel Beelen jouw muziek draait? We leven in het kdeng boem boem tijdperk. Hapklare brokken. Vier melodielijnen door elkaar vlechten? Haha, dat zijn er drie te veel.”  

Leipzig
Ze komen tot de conclusie dat Toms muzikale poëzie en Bachs harmonieën samen iets unieks kunnen opleveren. Samen Europa door. Het einddoel is de Leipziger Thomaskerk, waar JS in 1723 werd aangesteld. En waar de eerste uitvoeringen van de Johannes- en Mattheüspassie plaatsvonden. Waits en Bach besluiten een en ander nog eens dunnetjes over te doen. Op naar Leipzig. “Hit the road. Before they hit us”.

Een dynamisch TheaterConcert, steeped in silly stories und überraschende Wendungen